Pomůcky do dílny
22.2.2021 – Bruska na balsu
Na broušení měkkých materiálů, balsových prkének, balsových lišt a odtokových hran používám válcovou smirkovou protahovačku (viz foto). Na přesný průřez lze vybrousit i smrkové nosníky. Při jejich broušení musím pouze velmi opatrně přidávat na záběru, aby se nevydřelo zrno na brusném papíru. Bruska je lehce přenosná, takže kvůli velké prašnosti provádím broušení vždy venku za domem.
Šasi jsem vyrobil z nábytkářské dřevotřísky, pohon zajišťuje kyvně zavěšený el. motor z vyřazené pračky ROMO. Trubkový brusný válec a konzoly jsou duralové. Válec má šířku 300 mm, vnější průměr 80 mm a točí 1200 ot/min. Alkaprenem je na něm nalepen kvalitní brusný papír o zrnitosti 120. Na pracovním desce je oboustrannou lepící páskou přilepena vodící plastová lišta tak, aby broušení probíhalo šikmo přes broušené plochy. Zadní strana pracovní desky je zavěšena na pantech. Mezeru mezi válcem a pracovní deskou nastavuju vpředu umístěnými podpěrnými šrouby M6. Mezi spodní plochu desky a spodní základnu je připevněna předepjatá tažná pružina, která zajišťuje aby byla pracovní deska při broušení přitažena k nastavovacím šroubům.
21.2.2021 – Vrtací přípravek
Tuto vychytávku jsem si před léty pořídil podle návodu v časopise Modelář. Jedná se o přípravek na přesné umístění děr a otvorů na střed šířky nebo tloušťky materiálu (např. děr pro tiplovací kolíky). V menším provedení je vhodným pomocníkem pro zhotovení děr a drážek pro panty závěsů kormidel apod. Konstrukce a praktické použití je zřejmé z přiložených fotografií.
Celý přípravek, tj. pásky i boční černé opěrné úhelníky jsou v mém případě z duralu. Šrouby jsou dotaženy jen natolik, aby se jednotlivé díly mohly vzájemně pootáčet. Půdorysný rozměr přípravku na fotografii je 140 x 150 mm, ale každý si samozřejmě může jeho velikost a materiál zvolit podle vlastního uvážení.
Kontrola stavu modelů po sezóně
aneb . ……. prevence zbytečných havárií!
14.12.2020 – koncem listopadu jsem se rozhodl jednorázově zkontrolovat u všech modelů jejich technický stav. Doposud jsem to takto hromadně nikdy nedělal. V průběhu roku jsem viditelné závady na jednotlivých modelech odstraňoval bezprostředně po jejich zjištění a pak jsem šel opět létat. Některé skrytější vady se ale projevily až za letu, což sebou neslo riziko havárie.
Takže letos v listopadu jsem raději vzal na stůl jeden model za druhým a začal je podrobně kontrolovat a zapisovat nedostatky. Pozornost jsem zaměřil na:
Motory – sundal jsem vrtuli a motorový kryt a zkontroloval motorovou přepážku a uchycení motoru
Kormidla – upevnění a funkčnost pantů a závěsů
Elektro vybavení – kabely, zástrčky, spoje
Serva – pevnost jejich uchycení, vůle na pákách, stav táhel a bowdenů ke kormidlům
Stav konstrukce modelu - spojení jednotlivých dílů a částí, včetně podvozku. Pouhá vizuální kontrola je nedostatečná, protože některé závady spojů a trhliny nejsou na první pohled vidět. Proto jsem za určité části také lehce zatahal rukou, abych se manuálně ujistil o pevnosti jejich uchycení.
Co jsem takto u svých modelů zjistil?
- částečně odlepené lože motoru
- nedostatečně dotažené šrouby uchycení motoru
- odlepený pant křidélka
- uvolněné servo
- vadné servo (očesaný pastorek – došlo k tomu zřejmě až při posledním podzimním přistání)
- málo tuhá ocelová struna táhla směrovky
- částečně odlepený spoj kýlu směrovky s trupem
- odlepená vzpěra výškovky
- zvětralé lepidlo na lepící pásce použité pro závěšení kormidel (nutná výměna za čerstvou)
- a ještě několik dalších drobností bez vlivu na bezpečné létání
Téměř všechny zjištěné nedostatky jsem už dal do pořádku a zbytek určitě odstraním do konce roku.
Proč o tom píšu?
Sám jsem byl překvapen, kolik jsem toho při důkladné kontrole nahledal. Určitě se vyplatí udělat u všech modelů takovou jednorázovou preventivní kontrolu i vícekrát v roce! Celá prohlídka všech modelů mi trvala přibližně 3 hodiny, takže žádná dlouhá doba. Odstranění zjištěných závad mě ale přineslo mnohem větší jistotu, co beru na letiště a posílám do vzduchu. Za stejně důležité pro bezpečné létání také považuju mít přehled o stavu používaných LiPol baterií (měřením vnitřního odporu článků Ri), jak o tom píšu v příspěvku v sekci Elektronika https://pavkabab.estranky.cz/clanky/elektronika.html.
Komentáře
Přehled komentářů
ahojky, požadal mě soused důchodce o výrobu otáčkoměru neb je také modelář (je chudej )- narazil jsem na Tvé stránky a proto se ptám nezbyla ti deska z přípravku pro otačkoměr nebo snad hotový kus (jsem línej asi tech. zdatnej, ale jak píšu hrozně línej! Budu rád za info díky edvin.
http://www.naklerov.estranky.cz/
Re: re: otáčkoměr
(Pavel Jurák, 9. 4. 2012 20:32)
Ahoj.
Pošli mi e-mailovou adresu, ať můžu odpovědět a něco poslat.
PJ
Vybíječ a nabíječ NiCd a NiMh
(Miloslav Bartík, 12. 3. 2010 14:56)
Veľmi sa mi páči vyhotovenie nabíjačky NiMh.Mám smolu,no neviem sa dopátrať ku schéme zapojenia aj plošného spoja.Bol by som veľmi povďačný ak by ste mi ju poslal na mail:miloslav@bartik.sk.Vopred ďakujem.
S pozdravom Miloslav Bartík.
re: otáčkoměr
(Edvin, 12. 6. 2011 13:44)