DLG házedlo
12.1.2023 - Narodil se drobeček
Pro rekreační létání v termice, na svahu nebo pro akrobacii mám v hangáru dostatek eroplánů. Současnou zimní letovou odstávku jsem tedy naplnil stavbou malého RC házedla třídy F3K. Jen tak na zkoušku, co to obnáší ve stavbě i létání. Lze u něj používat techniku kruhového odhozu.
Rozpětí: 920 mm
Délka: 660 mm
Letová hmotnost: 150 g
Profil: AG25
Konstrukci čerpal jsem z fotografií a video návodů, které poskytuje prodejce modelu Plachetník na internetovém obchodě RC Káně. Tímto jim děkuji a snad mi to nebudou mít za zlé? Co se týká výsledné tuhosti dokončeného modelu mám dojem, že by mohla vyhovovat pro ten fofr, kterým se házedlo posílá nahoru. Více se ale dozvím až při záletu. Hmotnost se budu snažit ještě snížit, protože vpředu mám na dovážení vloženo kvůli dodržení těžiště asi 15 g olověných kuliček. Mám v plánu udělat nové odlehčené ocasní plochy. Pak se možná toho olova zbavím. S výslednou vahou cca 135 g bych byl spokojený. Zbývá dopilovat pár detailů a těším se na zálet.
Silver Wind
7.5.2022 - Nové éro do hangáru.
Předloni a loni jsem po dlouhé řadě let zkusil s malým větroněm Svist létání na svahu. Protože je to ale model subtilní a do silnějšího větru se nehodí, vyhrabal jsem v dílně snad 30 let stará pevnější ušatá křídla s profilem E205 a laminátový trup co stál opřený stejnou dobu v koutě. Loňskou zimu jsem předělal křídla. Uši jsem odříznul a prodloužil, křídla jsem narovnal, doplnil vztlakové klapky a křidélka. Letos v zimě jsem zkompletoval trup a postavil ocasní plochy. Zabudoval jsem elektromotor se sklopnou vrtulí, to kdybych potřeboval na svahu postrčit o něco výše, když to nenosí. V dubnu jsem jej dokončil a těším se na zálet a svahové létání.
Rozpětí: 2 220
Profil: E205
Délka: 1 170 mm
Letová hmotnost: cca 1 500 g
El. motor: Leopard 3536-7T
Vrtule sklopná: 10x6
Italik New
14.4.2019 - Pustil jsem se do inovace bezmotorového větroně Italik vlastní konstrukce, který mi nečinně ležel v depozitu snad už 25 let (viz foto na konci příspěvku ). Rozpětí kolem 2 500 mm, potažený Mikelantou, profil E387, řízený pouze směrovkou a výškovkou.
26.8.2019 - Dokončeno, provedl jsem následující úpravy:
- Křídlo - zkrátil jsem středové části, uši prodloužil a konce křídla ukončil winglety. Tím se zvětšilo rozpětí na 2 720 mm. Křídlo jsem vybavil vztlakovými klapkami a křidélky.
- Trup - zabudoval jsem el. motor se sklopnou vrtulí, původní nepřesnou 2mm tlustou plexi kabinu jsem nahradil laminátovou. Dovnitř přední části jsem zabudoval demontovatelnou montážní desku pro uchycení LiPol, přijímače a serv směrovky a výškovky.
- Model jsem potáhl nažehlovací fólií.
1.9.2019 - zálet
První start na modelářském letišti Halenkovice, které má dostatečně velkou plochu na nějaký nenadálý nouzák. Je na kopečku a mírně foukalo, takže za hranou nad letištěm byla mírná turbulence. Italik po startu s motorem příkře stoupal, tak jsem musel hodně potlačit trimem. Také křidélka byla moc ostrá. Přibližně 10 minut jsem se pak plácal v tom rozbitém povětří a šel na přistání. Raději bez klapek, protože jsem nahoře zkusil zapnout režim Přistání a reakce modelu se mi nezdála. Moc se sypal jako na pádovce dolů, raději to řádně ověřím a popř. nastavím v klidnějším povětří. Při přistání dlouhý dokluz nízko nad zemí i v protivětru (přízemní efekt :-)). Další den ráno tolik nefoukalo, tak jsem rychle popadl Italika a na poli kousek od domu jsem jej znovu odstartoval. Výškovku měl už vytrimovanou z minula, tak stoupal docela normálně. Jak na zlost se po pěti minutách letu znovu rozfoukalo, ale v prvních úpravách nastavení mám jasno. Tj. - potlačenou výškovku nastavit na jejím servu jako nulovou polohu a zkusím posunout těžiště o cca 10 mm dopředu. Na křidélkách a vztlakovkách zmenšit výchylky. Také zmenšit natažení výškovky v konfiguraci Termika a Přistání ......... no a při dalším letu uvidíme.
5.9.2019
Všechno jsem na modelu upravil a dnes odpoledne jsem šel znovu do vzduchu. Bylo téměř bezvětří a taky termika a Italik se choval ve ve všech režimech podle mých představ. Bezvadně jsem si polétal v termice a přistání bez problémů na sklopených vztlakovkách. Takže dokončeno a jen létat a létat.............
Rozpětí: 2 720 mm
Délka: 1 230 mm
Letová hmotnost: 1710 g
Profil křídla: E387
Motor: Leopard 3536 - 960 KV
Vrtule sklopná: 12/6
Foto původního Italiku .
Chanel 1300
20.8.2016 - Loni jsem havaroval s mojí akrobatickou Fontanou. Za letu se zadrhlo křidélko a Fontana se kolmo z 50 m rozplácla o hladinu Baťova kanálu. Výsledkem byl totálně zničený centroplán pravého křídla a nějaká další drobnější poškození. Vše jsem opravil do letuschopného stavu. Protože tento model provozuju již 7 let a je po 3 větších haváriích a řadě dalších drobných oprav v bídném stavu, rozhodl jsem se, že si postavím nového akrobata. Hodně se mi jako vzor zalíbila Katana od fy Precision Aerobatics, kterou provozuje Radovan.
Velikost rozpětí modelu jsem zvolil cca 1300 mm, tj. tak aby se dal provozovat na našem malém letišti „Pod hrázů“ u Baťáku. Od toho je odvozen i název modelu CHANEL 1300.
Práce jsem zahájil před vánočními svátky 2015. Konstrukci jsem si nakreslil v CAD free programu Draft Sight, což mi zabralo cca 2 měsíce práce. Z rodinných důvodů pokračovala stavba modelu dost pomalu, ale teď v srpnu 2016 už je dokončen celý skelet modelu včetně ostatních stavebních částí, jako je kryt motoru, kabina, podvozek atd. - viz fotogalerie. Kompletní elektrovybavení mám taky nakoupeno a připraveno k montáži. Začínám nažehlovat potahovou folii a už se neskonale těším na zálet.
Zálet v září: nejvíce starostí jsem měl bezprostředně po odlepení od země s příliš velkými výchylkami křidelek, ale po nastoupání několika metrů jsem si přepnul na menší a hned bylo líp. Motor byl příliš potlačen, kompenzoval jsem to vytrimováním výškovky. Model váží cca 1600 g a já měl před přistáním obavu, zda nebude moc rychlý na naše miniletiště. Obavy byly bezdůvodné, model na malém plynu pomalu a klidně klouže na dosednutí. Přistání proběhlo jak do peřinky. Doma jsem po prvních letech snížil v mixech vysílače všechny 3 předvolené výchylky křidelek a zmenšil potlačení motoru. Momentálně ladím polohu těžiště a vyosení motoru a sžívám se s letovými vlastnostmi modelu.
Rozpětí: 1 294 mm
Délka: 1 240 mm
Letová hmotnost: 1610 g
Profil křídla: NACA0012
Motor: Leopard 3542 - 7T / 780 KV
Vrtule: 13 / 6,5
Z 526 AFS
17.1.2015 - Abych modelářsky využil zimní večery, pustil jsem se začátkem prosince r. 2014 do stavby polomakety letounu Zlin 526 AFS, který byl v šedesátých letech sériově vyráběn ve firmě Moravan Otrokovice. Tvarově velmi elegantní letadlo. U Z 526 AFS musel pilot při akrobacii velmi citlivě hospodařit se získanou dopřednou kinetickou energií letounu a hlavně výkonností motoru. Současné akrobatické letouny už mají daleko výkonější motory.
Model o rozpětí 1 250 mm stavím opět z růžového polystyrenu Isover na zateplování soklů. Konstrukční řešení obdobné jako u předchozího modelu Fanta. Pro zpevnění modelu je použito jen pár smrkových a balsových nosníků a něco málo překližky tl. 1 až 2mm. Potah zadní spodní části trupu balsou 1 mm. Celý model bude potažen tenkým Modellspanem. Barevnou úpravu polystyrenových částí chci provést bílým Latexem a barevné doplňky malířskými tónovacími barvami rozmíchanými v penetračním přípravku na betony. Vhodnost tohoto způsobu musím ještě ověřit na zkušebních vzorcích.
Je 10. února a další pokračování stavby a kompletaci modelu hodně brzdí zpožděná dodávka sklápěcích podvozkových noh z Hobby Kingu. Chci je totiž zabudovat před slepením obou polovin křídla. Takže momentálně dělám na modelu i některé detaily a práce, které bych si jinak nechal až na celkové dokončování. Bílý podkladový nátěr dělám Latexem a barevné doplňky bez problému akrylovými spreji z Lidlu. Původně zamýšlené malířské tónovací barvy namíchané s penetrákem jsem po zkoušce na vzorku raději odložil.
Začátkem března dorazil z HK konečně zatahovací podvozek, takže jsem rozjel dotažení stavby kraťasa naplno. Stavba mi trvala ještě celý březen - zabudování podvozku, celkové dotmelení a vybroušení načisto, potahování, nátěry. Výroba přechodů křídlo - trup, koncové nádrže, finální napasování křídla na trup na stavební PU pěnu a jeho upevnění. Regulátor byl z výroby naprogramován na vrtulníkový provoz (pro pomalý rozběh motoru), takže jsem jej musel pomocí RC vysílače nastavit do režimu rychlého rozběhu. Dnes 5.4. je konečně hotovo. Motor se točí, kormidla kormidlují a podvozek se zatahuje a vytahuje. Model není stavěn jako maketa, ale snažil jsem se ať odpovídá co nejvíce předloze. Z detailů možná doplním jen víčka nádrží. Jak bude slušné počasí vyrazím na zálet. Několik fotografií stavby a hotového modelu jsem dal do fotogalerie.
23.5.2015
Konečně jsem s modelem provedl první 3 lety. Hned při prvním přistání jsem vyjel z dráhy do pole rozlomil otočné kameny zatahovacího podvozku, takže jsem vyrobil a namontoval pevné podvozkové nohy. Zatahovací nohy opravím až v zimě. Model létá pohodově i akrobacii, na přistání jde i při malé rychlosti v lajně, nepropadá se a neuhýbá. Let po větru je nutné držet jemně pod plynem, protože při zmenšení rychlosti má tendenci padat po křídle. Proti větru k tomu nedochází. Toť zatím vše, co jsem při létání zjistil.
Rozpětí: 1 250 mm (s koncovými nádržemi 1320 mm)
Délka: 1 120 mm
Letová hmotnost: 1410 g
Profil křídla: dle plánku Jiřího Černého z Příbrami (RC Maketa)
Motor: Leopard 3536/960
Fanta
6.4.2014 - Polystyren Isover EPS Sokl 300 se mi pro stavbu modelů osvědčil, takže jsem se rozhodl postavit z tohoto materiálu malého akrobata. Uvedený materiál má malé zrno, má z mého pohledu přijatelnou hmotnost, jde velmi dobře brousit a řezat odporovým drátem.
Několik informaci ke stavbě Fanty. Mým cílem bylo postavit co nejlevnější rekreační akrobatický model, proto jsem se vyhnul použití uhlíku a speciálních materiálů.
Křídlo - po rozpětí je vespod vyztuženo smrkovým nosníkem 5x3 mm, do náběžné hrany je vlepena balsová lišta 5x2 mm, koncové žebro (ukončení křídla) je z balsy tl. 2 mm. Trup - v okrajích dělící roviny horního odnímacího krytu a spodní části trupu jsou od motorové přepážky až po směrovku vlepeny tvrdší balsové nosníky 7x3 mm (tj. celkem 4 ks). Ocasní plochy jsou z depronu tl. 6 mm. Výškovka je v dělící rovině se stabilkou vyztužena tvrdším balsovým nosníkem 5x5 mm. Motorová přepážka z překližky tl. 2 mm. Kryt motoru je laminátový. Byl vylaminován na polystyrenovém kopytě, které pak bylo odleptáno nitroředidlem. Zbytek modelu je jen polystyren.
Povrchová úprava - celý model je 2x vytmelen šlehaným tmelem a vybroušen. Následně jsem jej molitanovým tamponem 2x natřel neředěným penetračním přípravkem S2802A používaným ve stavebnictví a znovu lehce přebrousil. Celý povrch modelu je pro zlepšení celkové tuhosti konstrukce a oddolnosti proti otlačeninám potažen bílým porézním papírem na čajové sáčky (náhodný dárek od kamaráda). Lze samozřejmě použít také tenký Modellspan. Lepeno znovu penetrantem S2802A. Pro základní barevnou povrchovou úpravu jsem do cca 2 dcl penetrantu přimíchal žlutou malířskou tónovací barvu a tuto směs jsem pomocí molitanového tamponu nanesl na povrch modelu. Takto namíchaná a zaschlá barva nepouští ani po přejetí povrchu navlhčeným prstem. Tím byl dokončen podklad pro konečnou barevnou povrchovou úpravu. Ale jak na to? Na Internetu je řada návodů jaké barvy a jak je aplikovat. Nakonec jsem nástřik barvami zavrhl a rozhodl se vyzkoušet nažehlovací fólii. Hokus, pokus nejprve na kousku polystyrenu s povrchem připraveným stejně jako povrch modelu. I při malé teplotě žehličky byl výsledek velmi dobrý - fólie držela dobře na povrchu, který zůstal nepoškozen. Penetrační přípravek se po prohřátí zřejmě dobře spojuje s lepidlem na fólii. Model jsem tedy barevně doladil nažehlovací foólií (viz foto). Váhově model vyšel přijatelně a letově umí to co umí pilot. Od jeho dokončení jej intenzívně provozuju s jediným poškozením. Po přetočení vývrtky o jednu otáčku navíc, jsem uřízl konec křídla o telegrafní drát. Oprava na dva večery a model znovu intezívně létá.
Rozpětí: 1 000 mm
Délka: 920 mm
Letová hmotnost: 850 g
Profil křídla: NACA0012
Motor: Leopard 2835
Diablo - verze II
23.1.2014 - V lednu jsem se jako novopečený důchodce okamžitě uchopil nabytého volného času a začal stavět nové modely. V likvidaci skončil notně olétaný a otlučený depronový Diablo 3D a na základě zkušeností s jeho provozem jsem postavil jeho náhradu určenou výhradně pro létání venku. Pro stavbu nových modelů se mi ve stavebninách pozdával růžový polystyren Isover EPS Sokl 300 na zateplování soklů budov. Kvůli zvýšení podélné a příčné tuhosti jsem z tohoto materiálu o tl. 10 mm postavil nový trup, který je v ose a vespod zesílen balsovým páskem tl. 10x2 mm. Přední motorová část trupu je lehce zesílena překližkou 0,8 mm. Křídlo a ocasní plochy jsou z depronu 6 mm. Podvozek model nemá ......je jen na zlost a ulamování při přistávání do trávy. Křídlo jsem kromě uhlíkové trubky 5 mm ještě vyztužil naplocho nalepenou plastovou páskou používanou v podnikových expedicích na balení krabic s výrobky. K lepení je použito lepidlo UHU por. Model se dá létat i za slabého větru. Poskytuje létání za pár korun, není nějak zvlášť rychlý a je ideální pro bezpečný nácvik akrobatických reflexů, tj. správné reakce při měnících se polohách modelu. S rychlým těžším modelem bývají důsledky nesprávné reakce občas nepříjemné...bum! Slouží mi vydatně k udržování kondice na kniplech vysílače i v zimních měsících.
Rozpětí: 950 mm
Délka 880 mm
Letová hmotnost: 430 g
Motor: AXI 2212/34
Svist Akrobat
8.4.2013 - Protože jsem při havárii totálně zlikvidoval svižně létajícího Sweda, rozhodl jsem si postavit jeho náhradu. Původní Swed měl křídla z polystyrenu potaženého balsou 1mm. U jeho nástupce jsem se rozhodl pro konstrukční křídlo a zbytek draku jsem ponechal konstrukčně shodný. Laminátová gondola trupu je vyrobena na polystyrenovém kopytě, které jsem pak vyleptal a povrch gondoly vytmelil autotmelem. Nosník ocasních ploch je z uhlíkové trubky o průměru 14/12 mm. Ocasní plochy jsou z plné balzy tl. 5 mm. Potaženo nažehlovací fólií z HK. Nový Svist má výbornou klouzavost a akrobatické schopnosti jsou naprosto dostatečné pro mé občasné vyřádění.
Rozpětí: 1 500 mm
Délka: 1250 mm
Letová hmotnost: 780 g
Profil křídla: MH30
Motor: Leopard 2830
Uno 400 - inovace
20.3.2001 - Zlákala mě cena nažehlovacích folií z HobbyCity a objednal jsem čtyři různé barvy. Abych je vyzkoušel praktickým způsobem, oškubal jsem Mikelantu z malého větroně Uno 400 a záhřál žehličku. Teplotu jsem nastavil tak jak jsem zvyklý u Oracoveru, ale špatně jsem pochodil - ščvrklo se mi to pod rukama raz-dva. Na folie z HC se musí s nižší teplotou a velmi opatrně. Finální vypínání horkým vzduchem šlo báječně, perfektně se vyrovnají a vypnou všechny vrásky na nažehlené ploše. Oracover je proti HC méně citlivý na změnu teploty, je proti folii z HC trochu tvrdší, ale někdy mě zlobil při vypínání rohových vrásek. S folií jsem spokojený, pro moji amatérskou potřebu je naprosto vyhovující.
Pro další vylepšení byl na tento model namontován místo stejnosměrného Speeda 400 střídavý motor Mystery D2627-1200, 9 gr serva místro klasických serv Acoms a přijímač Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 6Ch 35Mhz místo 6-ti kanálu Hitec. Zvětšena plocha výškovky a směrovky. Létám s ním minimálně.
Fontana
12.3.2011 - Konstatoval jsem, že se Z50 L je to na letiště dost daleko a akrobacie se Svedem Acro už mi nestačí. Začal jsem se tedy na Internetu rozhlížet po ekonomickém modelu pro moje další krůčky v akrobacii, se kterým bych se mohl vyblbnout na našem příručním letišti na mostě Baťova kanálu. Do oka mi padla Mini FuntanaX, kterou vyrábí firma E-flite. Protože modely docela rád vymýšlím a stavím, stáhnul a zvětšil jsem několik fotografií Funtany z Internetu. Pak jsem vzal arch papíru a nakreslil křídlo tak, aby rozpětí bylo cca 1 140 mm. Ostatní rozměry jsem odměřil a navrhl ze stažených fotografií. Konstrukčně jsem vycházel ze zkušeností s padesátkou. Stavbu jsem dokončil někdy v dubnu 2008. Model jsem přejmenoval na Fontana. Zálet znovu na letišti v Halenkovicích. Po startu nic moc, po přidání otáček v horizontu se Fontana moc zvedala nahoru. Pomohlo posunutí těžiště dopředu a potlačení motoru. Teď je odladěná a chodí naprosto spolehlivě. Nedokonalosti letových obratů pocházejí vyloženě jenom z mých rukou.
Rozpětí: 1 140 mm
Délka: 1000 mm
Letová hmotnost: 980 g
Profil křídla: NACA0012
Motor: Turnigy C3536 - 1100
Swed Thermic - inovace
27.12.2010 - Létání s původním Swed Thermic ukázalo, že jeho řízení pomocí pouhé směrovky a výškovky k bezpečnému a příjemnému letu nestačí. Směrovka byla při letu po větru neúčinná, což způsobilo jednu havárii a jedno pořádně tvrdé přistání. Proto jsem se rozhodl vybavit jej křidélky.Po této kůře absolvoval 4 až 5 letů., Ovladatelnost se sice radikálně zlepšila, ale model pořád nesedí ve vzduchu stabilně, musím jej neustále řídit. Vzepětí křídla jsem při zmiňované přestavbě upravil do mírného V . Nedaří se mi vyladit jeho letové vlastnosti. Při kroužení se vnitřní polovina křídla brání dotáčet kruhy, a někdy model přepadne dovnitř kruhu. To se mi stávalo i při předchozím vzepětí křídla tohoto modelu do U. Úhel náběhu jsem proměřil, je někde mezi 2 až 3 stupni. Patrně sundám potah z křídel, doplním do nich konstrukční výztuhy pro zvětšení tuhosti a vyrovnám je v šablonách. Pak teprve znovu nažehlím potah. Snad to pomůže. Provedeno v zimě r.2015 - pomohlo to. Později jsem ještě namixoval do křidélek trochu směrovky a to bylo to pravé. Termik teď chodí jak hodinky.
Z 50L
27.7.2007 - Na Vánoce r. 2006 jsem pustil do stavby polomakety Z50L. Rozpětí křídla 1 130 mm, pohon stříďákem DUALSKY. Poměrně dlouho jsem zvažoval jakou použiji technologii stavby, nakonec jsem zvolil celobalsovou konstrukci. Na křídlo je kromě hlavního nosníku, náběžky a žeber použita balsa tl. 1 mm. Skříňová konstrukce se vyplatila, křídlo je lehounké a velmi tuhé. Ocasní plochy jsou ze středně tvrdé balsy tl. 4 mm. Trup má přepážky a podélníky z tvrdé balsy tl. 3 mm a potažen je středně tvrdou balsou tl. 1 mm. Horní oblá část trupu je plaňkovaná. Zbývá vylisovat kabinu, vylaminovat motorový kryt, nažehlit potah a dokompletovat řízení a motorovou instalaci. Váha modelu je v současném stavu cca 540 gramů (včetně motoru, baterie, regulátoru, přijímače a serv).Dost jsem zapracoval na Z 50L. To nejhorší z nažehlování mám za sebou, během čtrnácti dnů padesátku pravděpodobně dokončím. Na fotografii ještě nejsou přilepené ocasní plochy, vše je sestaveno pouze nahrubo. Hodně se těším na finální fotografie. Ze záletu mám jemné obavy, protože model si vzal dost práce a nerad bych jej poškodil hned při prvních letech. Více informací ke stavbě uvedu až po dokončení modelu.
Stavbu padesátky jsem dokončil a přitom nasbíral pár nových zkušeností se stavbou elektroletů tohoto typu. Dopustil jsem ale několika drobných pochybení. Například pro tuhý potah hřbetu trupu jsem použil balsu tl. 1 mm, kdy se po přebroušení potah jemně zvlnil (příště 1,5 až 2 mm). Konstrukční křidélka se žebry (příště s plným 1mm silným balsovým potahem). Komplikovaná příprava ke startu, kdy se musí odmontovat křídlo, abych mohl zapojit baterii. Zkompletovaná se mi ale jeví velmi hezká.
Zálet
Zálet mi provedl kamarád Radovan na modelářském letišti v Halenkovicích. Při prvním letu se padesátka choval naprosto v pohodě, výchylky kormidel vyhovovaly. Při přistání se taky chovala i při velmi malé rychlosti klidně a nezáludně. Vše bylo bez problémů a příjemné. Dají se s ní bez problémů zalétat všechny prvky základní akrobacie. To mi naprosto stačí. Na nějaké 3D obraty ani nebyla stavěna.